Под образа на Мона Лиза има втори, скрит портрет, твърди френски учен, цитиран от BBC. Паскал Кот разказва, че е прекарал повече от 10 години в анализ на картината, използвайки модерни технологии. Той твърди, че под най-известния портрет на Леонардо да Винчи се крие друго изображение, вероятно на жена, което прозира в десния горен ъгъл на картината.
Изображението е открито с помощта на светлоотразителна технология.
Към момента от Лувъра отказват да коментират твърденията на Кот, които са спорни и не се приемат сред експертите.
Кот, който е съосновател на Люмиер Технолъджи (Lumiere Technology) в Париж, е получил достъп до портрета в парижкия музей през 2004 г. Той използвал технология, която позволява "проникване" под пластовете боя чрез "изстрелване" на серия от интензивни светлинни лъчи към картината. В същото време камера извършва измервания на отражението. По този начин Кот твърди, че може да възстанови слоевете боя върху платното.
Портретът на Мона Лиза е подлаган на научни изследвания повече от половин век, като последните изследвания на картината са правени с инфрачервено лъчение и мултиспектрално сканиране. Кот обаче твърди, че неговият метод позволява по-дълбоко проникване в пластовете боя.
"По този начин с голяма точност можем да кажем какво се крие под видимия образ и да го "обелим", така както отделяме пластове от лука. Така можем да възстановим цялата технология на създаване на картината", обяснява французинът.
Смята се, че Леонардо е работил над портрета между 1503 и 1517 година във Флоренция и Франция. Дебатът около това, чий е образът, е продължавал векове. Дълго време в научните среди битуваше и мнението, че всъщност ликът на Мона Лиза представлява автопортрет на Леонардо, но в последните години се наложи мнението, че това е Лиза Джерардини - съпруга на флорентински търговец на коприна.
Сега обаче Кот твърди, че истинската Мона Лиза е скрита под пластовете боя. Тъй също така твърди, че е открил два други образа.
Професорът по история на изкуството в Оксфорд Мартин Кемп не е съгласен с твърденията на френския си колега. "Не мисля, че в процеса на създаване на картината има други образи, които по-късно са били скрити от това, което познаваме като образ днес", заявява той