Няма да простя разсипването на националната култура особено през последните 4 години, подготвил съм 3 материала, които ще внеса в прокуратурата и в други служби по компетенция.Това заяви в интервюто си пред кореспондента на БГНЕС от Кърджали скулпторът проф. Велислав Минеков. В града той признава, че действително влизането му в политиката е интелектуален компромис вследствие на несбъднати от 20 години надежди.Проф. Минеков призовава да изчакаме изчезването на "популистката и крадлива организация ГЕРБ", и отказва да я определи като политическа партия. За обезлюдяването на Кърджалийския регион той отново обвинява управлението на Борисов, което с гръмките си фрази за финансовата стабилност на държавата е оставило хората крайна бедност."Бях в села, които са близко до Кърджали и разговарях с приятели, които са напълно отчаяни, тъй като ако до един момент са били принуждавани политически да напускат страната, то вече политическата принуда добива такова многообразие, че те избират или нищото, или да си съберат багажа и да отидат при роднините си. И това го чух масово. Те са отчаяни, тъй като от досегашното си доброволно или насилствено гласуване не са видели никаква полза, а ограничения. Когато се предлага програмата на ограниченията, каквото става в Кърджалийско, това означава ограничение на просперитета, липса на икономическа свобода, на шанс за нормално културно развитие и изобщо на бъдеще", казва проф. Минеков. Според него тези хора са буквално лишени от бъдеще и се чудят какво да изберат. От една страна, те са свързани с родния край, от друга – наясно са, че тук нямат никакви шансове и не желаят повече да бъдат изнудвани. Тези хора трябва да почувстват своята човешка свобода, да се почувстват сигурни, да имат избор, да се намали политическият натиск върху всеки, който е дръзнал да вдигне глава, настоява творецът.
Той твърди, че да се постигне политическата нормалност е лесно. "Но една от опасностите в нея е, че една организация /за мен това не е партия/ като ГЕРБ прилага политически платформи, които са чисто популистки и поради грандиозния им популизъм платформите не бяха осъществени. Това беше организация, която през цялото време се хранеше с обещания и с твърдения за градеж и стабилност. Да припомня за нашата държава, в която финансовата стабилност беше изключителна, а хората останаха без един лев в джоба", коментира скулпторът.
Той призовава да изчакаме постепенното изчезване на ГЕРБ, което вече е започнало и ще се случи. И едва тогава в парламента би било нормално да има лява и дясна партии, както и малки, които избират едната или другата политика, в зависимост от състоянието на държавата, това е нормалният парламент, категоричен е проф. Минеков.
Интелектуален компромис ли е влизането ви в политиката? На този въпрос той отговаря утвърдително и обяснява защо. "Наистина е компромис. За мен това е политическо начало, което беше предизвикано от абсолютния крах на държавността. Смятам, че достигнахме дъното. Видях го и в областта, в която работя, наистина, по-голямо дъно не съм си представял. Вярно е, че имахме подобен случай през 1996 г. Тогава беше шокът с инфлацията и онзи пладнешки грабеж, извършен с подставените лица, наречени кредитни милионери. Но това, което се случи сега, е повече от драматично", казва той. Мнението му е на базата на броя на децата в училище и в качеството на образованието. Определя системата на здравеопазването с една дума - "трагедия", след като я е изпитал на свой гръб.
"Наложи ми се да вляза в дебрите на българското правосъдие, в нещастието на българския полицай дори. Разбрах фактология, която е тенденциозна. Мисля, че всеки нормален човек, който търси доброто, осъществяването на една добра държава, трябва да се включи и политически по някакъв начин. Най-малкият вариант на това е гласуването. Когато вие кажете – и тези, и онези са същите и не ме интересува, аз няма да ви повярвам, защото знам, че винаги има различни от тези и онези. Човек винаги може да направи избор и това е гаранцията му да бъде управленец. Първата точка от това, което може да се случи, за да бъдете в политическата система, е вашият избор", казва проф. Минеков и призовава за активност в деня на вота.
"Аз имам приятели, в това число и високоинтелектуални типове, които представят подобна форма на негласуване като самостоятелност и някакъв социален героизъм. Аз не съм съгласен с това. Защото тогава получавате това, което получихме досега. Склонен съм да подкрепя дори хора, които по някакъв начин са политически активни в партии, търсят своята инициатива, доброто бъдеще и са го пожелали активно. Ние може да сме на различно мнение по отношение на бъдещите политики, но ценя, че този човек върши нещо и се старае в своята партия", уточнява творецът.
"Просто един ден аз приключих със свободното си живеене. В последно време съвсем съм приключил със свободата си и съм решил, че мога да дам от онова, което умея", така обяснява той внезапното си влизане в политиката. Разкрива обаче и още една причина – от 1992 г. разнасял два законопроекта, крайно необходими за българската култура. "Срещам отказ абсолютно навсякъде, не съм пропуснал нито един министър на културата. Стигнах до отчаяние и неотдавна ми бе предложен начин да реализирам идеите си. А в тях съм убеден, защото те се отнасят до децата ни, до бъдещето ни и дори до европейската ни интеграция", пояснява Велислав Минеков.
Единият му проект е за Закон за подкрепа и развитие на националната култура. "Необходим е истински закон, а не съществуващият с комичната абревиатура ЗЗРК, който по никакъв начин не закриля българската култура. Той всъщност е едно пожелание за добро време и - "приятна работа, оправяйте се, както можете". Този ЗЗРК е комичен и нечитаем. Аз съм положил усилия да го преглеждам многократно, това е един фейлетон. Факт е, че в него има някакво положително намерение, но там всичко е на това ниво. Аз желая европейски закон. Да не си помислите, че сам съм го написал, твърде съм некадърен и некомпетентен за такова чудо. Голямата част от предложенията ми са компилация от съвременните закони в Германия, Бенелюкс, Великобритания и отчасти в Италия. Избрал съм най-доброто и подходящото за България, която е най-бедната държава в ЕС и трябва да се съобразява с всеки разходван лев", обяснява законотворецът.Той е участвал в изработването на първия Закон за културното наследство, но се разочаровал и напуснал работата си на консултант в парламентарната комисия по култура. Вторият му проект касае именно културното наследство, става ясно в интервюто. "Нещата бяха ужасяващи. Всъщност, имаме закон, който причинява щети в огромни размери. Те не са само в иманярството, но и в музейното дело и работещите там, върху хората, които търсят начин да покажат някаква култура и изобщо унищожение във всякакъв формат в името на една или две групи люде, които често пъти се обявяват като почтени колекционери. В моя проект има много предложения с действащ характер и конкретика", казва проф. Минеков.
Ден по-рано той е провел среща с полицейския синдикат и там е разказал за жандармерията в Италия. "Това е изключително бърза и действаща армия по отношение на обекти под закрилата на закона. Цялата жандармерия е от 120 000 души, от тях 4 000 в отделни екипи работят под пряко подчинение на Министерството на културата. Тези екипи са оборудвани с всички възможни средства, в т.ч. 2 транспортни самолета, 4 хеликоптера, бронирани коли и няколко алпийски оръдия. Аз желая този закон у нас да се случи възможно по-бързо. Защото нищо няма да остане в нашата държава, иначе ще се радваме на нашите ценности в чужбина. Ще ги гледаме в ръцете на крадци, които ще се обявяват за почтени колекционери. И ще имаме музейни работници, които ще работят за 320 лева. Обидно е специалист да бъде назначен на половин работен ден и да е така заплатен, а това е масова практика", отбелязва той в интервюто.
Запитан дали не е разочарован, че няма да се състезава с Вежди Рашидов в Кърджали на предстоящия вот, той отговаря, че не се състезава с досегашния министър на културата, а го критикува. "Той извърши маса безобразия, които трябва да бъдат проверени от всяка гледна точка. За съжаление, средствата, с които министерството разполагаше, не бяха насочени към създателите на националната култура, а към много съмнителни зидарии и ремонти с много неясен ефект. Нещата там са наистина сериозни. Крайно време е държавата да се обърне към българските творци, но те трябва да бъдат потърсени, защото изчезнаха, стопиха се. С парите за българската култура се правят непосещаеми музеи, служат за лични отмъщения спрямо колеги, извършват се ненужни ремонти, а за други се лъже. Вместо нови керемиди, например, старите се боядисват с блажна боя, вместо подмяна на салон в Операта имаме претапициране. Примерите са страшно много и аз ще търся помощ не само от прокуратурата, за което съм готов вече с три материала. Ще търся и Агенцията за обществени поръчки и службите за борба с корупцията", категоричен е проф. Минеков.
Единият сигнал е във връзка с ремонта на паметника на Цар Освободител. Според професора там нарушенията са крещящи, сумата е 1 400 000 лева, а те са потънали. "Аз съм точно този специалист, който е изцяло запознат с всичко по проблема. И ако един ден някой представи фактура за извършени дейности по паметника, знайте, че заковаването на един пирон ще струва 300 лева. Ами Музеят на социалистическото изкуство, това е беззаконие, в което са хвърлени пари в голямата си част с неясна цел. Музеят за съвременното изкуство е несъстоял се музей, никой не го посещава, обаче пред вратата стои една жена и тя желае да ви вземе 6 лева за билет", възмущава се той. Според неговата информация, вземането на такса за вход е в противоречие с волята на дарителя, който е отбелязал, че входът трябва да е безплатен. "Музеят не беше завършен, каквито бяха обещанията, с парите от норвежката програма, но там остана и един празен етаж без колекция. Търся допълнителна информация и за онази лувърщина, която се случи. Аз продължавам да изпитвам журналисти с въпроса дали знаят за какво се строи, но ясен отговор не съм получил. Всъщност, няма одобрен от МС концепт за това, няма проект, няма бюджет, нито проект за посещаемост. В един вестник се твърди, че се очаква поток от 3 000 посетители на ден. Аз се питам тези хора къде ще паркират и, не дай си, Боже, да им се наложи да ползват двете тоалетни или гардероб, какво ще се случи", възмущава се проф. Минеков.
-------
Проф. Велислав Минеков е завършил националната художествена академия в класа на проф. Димитър Даскалов, специалност скулптура. След дипломирането си специализира металодизайн в Хамбург при проф. Юрген Бирт. Творчеството му е предимно в пластиката и металодизайна. Участвал е в множество конкурси за скулптура и в международни симпозиуми, спечелил е 18 конкурса по света. Правил е самостоятелни изложби в Германия и Турция, негови произведения има в САЩ, Русия, Италия, Германия, Турция, Ливан, ОАЕ, Мароко, Испания и др. Председател е на контролния съвет на СБХ, член е на Съюза на професионалните художници в Германия и също там е почетен член на Европейския център за скулптура и реставрация на камък.
Той е водач на листата на Движение "България на гражданите" в Кърджали и в Пазарджик.