Започнаха разпитите по аферата с източването на средства от театрите. Окръжната прокуратура в Пловдив разпитва както наетите на фиктивни договори служители, така и експертите от Министерството на културата, които са разрешили плащанията. До момента, според разследването, по схемата от бюджета са източени неправомерно над милион и половина лева.
По аферата „Театрална кражба“ пред разследващите в Пловдив застават по наша информация поне трима служители от Финансовата дирекция на Министерството на културата, ангажирани с плащанията, които ведомството одобрява. След като скандалът гръмна, служебният министър Найден Тодоров призна, че подобно мащабно източване на средства трудно може да се реализира без участието на служители на Министерството на културата. Кои точно са те и ще понесат ли отговорност, предстои да разберем.
По делото вече са обвиняеми каскадьорът Атанас Георгиев, диригентът Левон Манукян, който беше директор на Музикално-филхармоничния театър в Разград, както и Румен Бечев, бившият директор на театъра в Смолян. В Родопската трупа има и второ разследване, то е на Смолянската окръжна прокуратура по доклад на АДФИ, който също констатира сериозни финансови нарушения при сключването на рекламни договори.
Междувременно излязоха и междинните резултати от проверката на Министерството на културата и те показват, че няма други държавни институции, освен театрите в Смолян и Разград, при които да има съществени нарушения във фонд „Работна заплата“. Непълна информация обаче има за трупата в Пазарджик, която все още се проверява.
Нарушения в няколко театъра пък е показала проверка на Сметната палата за миналата година. Някои театри са отчитали по две представления на ден, при реално изиграно само едно, с цел получаване на по-голяма субсидия. В други са сключвани договори за разпространение и реклама, без да е спазен Законът за обществените поръчки, като са изплащани необосновано високи проценти от приходите. Липса на счетоводен софтуер, който елиминира човешка намеса или полагането само на един подпис под финансови документи, които изискват минимум два подписа, също са сред проблемите, констатирани в театрите в Пловдив, Плевен и Варна.
„Ако има подобни нарушения, това мога да бъдат само административни счетоводни грешки, които са допуснати, не е редно да кажа, че това е нормално. Но Пловдивският театър е един от работещите театри, всеки ден сме със спектакли и на двете ни сцени, и в турне, ние нямаме нужда нашата енергия да насочваме в измислянето на допълнителни начини за увеличаване на нашите приходи при положение, че ние имаме прекалено много приходи, които така или иначе не можем да ги оползотворим накрая на годината“, каза Сюзанна Арутюнян-Василевска – директор на Драматичен театър – Пловдив.
Вече се обмисля внедряването на единен счетоводен софтуер в културните институти. Подготвят се и предложения за промени относно тяхното финансиране.