Тракийският култов комплекс известен като ,,Крокодила“ при с.Добромирци,общ.Кирково с каменната провиралка ,намираща се там е свещено място тачено от хиляди години . Налице е една уникална приемственост през вековете независимо от етнос и религия . Местното население го нарича още :,,Иель кая-вятърен камък“.Според народните вярвания трикратното провиране през каменната провиралка носи здраве при редица болести и помага най вече при безплодие.Според поверието лечебната сила на това светилище е най силна на 5 срещу 6 май.Тогава има един момент ,когато цялата природа е застинала при пълно безветрие и тишина .С настъпването на 6 май излиза един приятен ветрец и започва едно шумолене на листата на дърветата и сякаш цялата природа оживява .Вятърът е олицетворение на змея или змията –стопан .Всяка пролет тя се провира през скални цепнатини и хвърля старата си наранена кожа и излиза с нова млада и здрава кожа .Змията още от дълбока древност се приема за безспорен символ на езическите богове Дионисий –Сабазий.Те били божества на умиращата и възраждащата се за нов живот природа ,на плодородието ,лозарството ,гроздобера,веселието и ритуалната лудост.Информация за тези богове и техните светилища черпим от древно гръцките и латински извори.Според тях траките почитали Дионис,когото наричали още и Сабазий в кръгъл храм.Покривът на този храм бил с отвор ,от където да проникват слънчевите лъчи.Може би е случайност ,но провиралката при с.Добромирци е с кръгла форма и отвор на покрива. Съвпаденията не свършват до тук.На броени метри от провиралката има триделен жертвеник преминаващ в общ улей удивително напомнящ за ръката на Сабазий.Известен е жестът на Сабазий от три вдигнати пръста –палец,показалец и среден пръст. До нея им и голяма пещера ,а пещерата за древните ни предци е била място за посвещение и връзка с отвъдния свят. На тракийския култов комплекс има множество по малки и по големи скални котли.Някои ги наричат ,,шарапани“,другаде се срещат под името самодивски кладенци или змейови дупки.След дъжд се пълнят с вода ,която вода се смята за лековита.След трикратното провиране там се оставят монети като дар за полученото здраве,а на близкото дърво се връзва стара дреха на болния.Тръгва се напред и повече назад не се обръща.Това може би е отзвук от легендата за Орфей и Евридика.През отвора на покрива всеки ден около обяд слънчевите лъчи проникват във вътрешността на провиралката и символично я оплождат.Явно това е проектирано от нашите предци преди много хилядолетия и е свързано с позициите на слънцето по време на лятното и зимно слънцестоене и равноденствието ,тест с годишния кръговрат на природата и сезонната цикличност.Дионис неизменно се свързва с виното,защото лозата е един от много ранните култивирани плодове.В района на тракийския култов комплекс в момента могат да се наблюдава зреенето на множество диви лози ,които местното население нарича ,,куруци“,а плода им ,,огорида“ .Чепките дребно черно грозде са много сладки и наподобяват сорта ,,каберне“.Явно тракийското светилище при с.Добромирци е било с регионално значение ,където нашите предци периодично са се събирали и са извършвали своите тайнства.
Розалин Хаджиев
Председател на Тракийско дружество „Дельо войвода” гр.Златоград