Aнимиран мюзикъл за тролчета - може би след време този филм ще бъде обявен от историците за лентата, променила модела на киноиндустрията. Trolls World Tour се оказа ябълка на раздора между студиото "Юнивърсъл пикчърс" и веригата кина AMC.
"Юнивърсъл" обяви че ще разпространява филма само онлайн, използвайки пандемията от коронавирус като възможност да експериментира със стратегията си. За първите три седмици от излизането му Trolls World Tour събра 95 млн. долара приходи, съобщи в. "Уолстрийт джърнъл", след като бе свален 5 млн. пъти в САЩ и Канада. "След като кината отворят, смятаме да разпространяваме филми и в двата формата", уточни изпълнителният директор на "Юнивърсъл" Джеф Шел.
Това обаче никак не зарадва AMC - кината обикновено имат 75-дневен период, в който прожектират ексклузивно филмите, преди да станат достъпни онлайн. Президентът на AMC Адам Арън веднага заяви, че веригата кина няма да разпространява филми на "Юнивърсъл", нито на други компании, които "едностранно зарязват настоящите прозоречни практики, без да проявят добра воля за преговори". "Юнивърсъл" отвърна с ново изявление, в което изрази разочарование и обясни, че все още смята да праща филми в кината и ще ги пуска "на поискване", "само когато има смисъл". Но щетите вече бяха нанесени.
Двете компании вероятно ще се разберат, защото се нуждаят една от друга. AMC не може без филми, а доходите от онлайн разпространението все още бледнеят през тези в кината, отбелязва Quartz. Първият филм за тролчетата спечели 347 млн. долара по света и с деленето на печалбата наполовина "Юнивърсъл" получи 173.5 млн. долара за него. Американските закони забраняват на студиата да имат свои кина и да запазват целия приход за себе си. При цифровото разпространение те задържат около 80% от печалбата, но тя е много по-малка. Ето защо "Юнивърсъл" отложи пускането по кината на следващия филм от поредицата "Бързи и яростни" с цяла година, вместо да го разпространи онлайн.
Този аргумент не важеше за "Тролчетата", които бяха пуснати в идеални условия - сега милиони потребители са затворени по домовете си и се нуждаят от ново, подходящо за цялото семейство съдържание. Под въпрос е дали те щяха да имат такъв успех онлайн, ако не беше пандемията.
След нея най-вероятният сценарий е филмовата индустрия да се раздели на две. Ниско- и среднобюджетните филми с по-малки приходи в кината може директно да пропускат този вид разпространение. Но скъпите филми, чието излизане е събитие, ще печелят много и вероятно ще останат единствените в кината. Така коронавирусът просто ускорява един процес, който вече бе започнал.