Хамза баба е мюсюлмански светец, почитан и от алевити и от сунити, заради неговата скромност и благочестие. Той е един от тези представители на алевизма, които след смъртта си е отказал да има света обител. Според преданието Хамза баба е брат на таченият от алианите-бобаи Байрактар Хасан баба, чието теке и в село Бащино, Кърджалийско. Хамза баба е основател на село Хамзалар,днешното Добриново. Днес селцето е населено с мюсюлмани-сунити, но в миналото тук са живеели и много алевити. В него има месджид, но това не пречи на местните жители да почитат като свято тепето Гаазилер, където се вярва, че е гробът на основателят на селото Хамза баба. В наши дни тепето е разкопано от иманяри. Техните набези тук са ежедневие и местните хора негодуват. Те обаче смятат, че светецът ще накаже тези, които са посегнали на гроба му. Все още може да се види гробна могила , очертана с камъни, както и разпръснати надгробия.
Споряд Талят Мехмед, сунит от с.Добриново легендата разказана от баба му гласи, че местните алеви след смъртта на Хамза баба приготвили строителни материали, за да изградят тюрбе. Струпали камъни, керемиди,греди. През нощта те чудодейно изчезнали. Местните хора разбрали, че светецът не желае да има тюрбе. Той не е искал негова обител да засенчва славата на неговия брат Байрактар Хасан баба. Единственото, което направили е да засадят дъбове, които днес считат за вековни. По подобие на текето Казъл Дели при с.Руса, Димотишко и гробът на Хамза баба е в дъбрава. Традицията светите места да се ситуират в дъбови гори е древна и идва по тези земи още от времето на траките.
Местността Гаазилер подсказва, че Хамза баба е бил герой от газавата/войната за вярата б.а./. Тя се издига над местността Дутлук, където се предполага,че е била алианската махала.Тя е носела името Юрте махале. Тук изобилства от черници. Вековни черници има в двора на къщата на Талят Мехмед. Според Мустафа Али Мустафа,председател на сдружението „Джем Южна България”черницата е свещено за алианите дърво. Такива вековни дървета се срещат в завиетата на Хаджи Бекташ Вели и Сюджастин Вели в Р Турция, в дезгяха на Казъл Дели в Р Гърция, в Елмалъ баба текеси в Момчилградско.
Покрай Добриново е минавал старият коларски път за Кърджали. Той се извива покрай местността Гаазилер, като пресича местността Дутлук. Трасето му се вие и покрай много старо мюсюлманско гробище в м.Мезарлък. То се простира на площ от 20 дка. В центъра му са разположени дервишки гробове. Те са без надписи, защото според Мустафа Али Мустафа предхождат идването на османците. Председателят на „Джем Южна България” пояснява, че според височината на надгробната плоча и дължината на самия гроб, може да се определи сана на погребания. Колкото плочата е по –висока и гробната могила по-дълга, толкова покойникът е бил по-високопоставен.
Днес в Добриново живеят представители на три рода: Юсуфлар; Акифлар и Османлар. Талят Мехмед е от рода Османлар. Баща му е изучавал Корана 12 години. Селото се слави като родно място на най-начетените ходжи в региона. Те със своите молитви лекували болни. Талят Мехмед разказва, как по времето на социализма при неговият вуйчо-известен ходжа дошъл важен човек от Мадан. Довел болното си дете. В ония времена било забранено да се бая и да се лекува чрез молитви. Лично тогавашният директор на МВР в Кърджали ген.Мирчев разрешил да се лекува детето. То останало в Добриново една седмица. През нея бащата на Талят Мехмед преписвал свещени писания, а вуйчо му четял молитви. За седмица детето оздравяло.
Добриново е тясно свързано с Бащино/Бобалар/. Сунити и алевити живеят в разбирателство. Алевитите от Бащино идват и посещават тепето Гаазилер. В самото Бащино има стара джамия. Тя е била изцяло дървена, по подобие на тази в Подкова. Преди години е осъвременена, като част от нея е иззидана от камък.
В царско време Бащино е било средищно село. То е било най-голямото в региона. В него е имало пълномощник на държавата. Той бил родом от Добриново. Имало и голямо училище. Образованието било на високо ниво. Завършилите го ставали преподаватели из училищата в Кърджалийско. В него е завършил образованието си и дедето-дисидент Садула Хайрула.
С.Добриново е обградено с много древна история. Стара крепост е имало на връх Асара по посока на Бащино. Наблизо е Дженевиз мезарлар, местност наречена така , защото в нея има старо християнско гробище. Има и местност Дженевиз. Лозя е имало и в местността Ески баалъ. Днес са запазени малко лозови насаждения в близост до основната махала.
Теке с името Хамза баба има и в близост до граничното село Лесово, Ямболско. То е дало името на граничния пункт-Хамза бейли.
Важното е да вземем прогресивното, хубавото от своите съседи, споделя Талят Мехмед. Той смята за скъп гост и приятел Мустафа Али Мустафа. Отношенията им демонстрират близостта между алевити и сунити в региона.
Георги Кулов