"Защо толкова много адвокати пишат трилъри, някой ме попита веднъж. Защото като адвокат съм чел едни от най-добрите материали за трилъри", казва Дейвид Балдачи, създател на една дузина бестселъри за конспирация, политическа корупция, убийства и възмездие в началото на лекцията си в университета на Южна Каролина. Формално поводът е представянето на най-новата му книга - "Божествена справедливост", отново роман със заплетен сюжет за шпионаж и политици с опасни връзки, естествено веднага оглавил класацията на NYTimes по продажби. (Издателство "Обсидиан" ще издаде книгата до два месеца, последната му на български книга е "Цялата истина".)
Дейвид Балдачи е един от онези автори, чиито книги ще намерите на всяка гара, автогара и летище. До момента са продадени общо над 50 милиона броя в 87 страни. На български са излезли също 12 от 16 му книги като "Абсолютна власт", "Клуб Кемъл", "Лотарията" и др. с повече от добри търговски показатели. Каква е тайната на успеха на тази литература
без претенции за безсмъртие, но с огромна читателска маса
"Писането е трудна професия, ако искаш да си изкарваш хляба с нея", обяснява Дейвид Балдачи и допълва, че от 16-годишен е започнал да пише без успех къси разкази, пиеси, сценарии. Над дебюта си "Абсолютна власт" е работил три години, постоянно сменяйки детайли и сцени, после цели две е търсил издател, продължавайки да издържа семейството си като адвокат във Вашингтон. Затова първият съвет на Балдачи към аудиторията амбицирани бъдещи автори е да се приготвят за много отхвърляния, но и с още толкова страст да продължават да работят.
Другото важно нещо е да знаеш какво иска публиката от трилърите - интрига, за да прескочат скуката от чакането по гари и летища или просто поредния тривиален ден в службата. "Във всяка друга професия колкото по-дълго я упражняваш - толкова по-добър ставаш. Кой от нас иска пилотът на самолета му например да реши днес да експериментира с управлението? Но като автор на трилъри никой няма да те чете, ако не измисляш нови, изненадващи неща", обяснява Балдачи. И естествено малко търговски нюх не е излишен - ако в Италия издателят например иска "американско име" на автора, защото кой ще купи книга на друг италианец за Америка, няма проблем - променяме на Дейвид Б.Форд! Толкова за класическото правило, че отзивите нямат значение, важно е да ти се знае правилно името.
Освен това да си професионален автор на трилъри изисква рутинирана, всекидневна работа и много сериозни проучвания. "Ако не вземеш проучванията сериозно, си загубен", обяснява Балдачи, който вече може да си позволи цял отряд секретарки да вършат черната работа, но въпреки това предпочита да търси сам информацията. Авторът прекарва дни в четене на медицински списания и специализирани издания за оръжия. После всяка идея се сверява с добре поддържания приятелски кръг от съдебни медици, пенсионирани агенти от тайните служби, криминолози. Сега вече като автор на бестселъри е и лесно допускан до тренировки на "Сикрет сървис" и ФБР, заради които книгите на Балдачи са пълни с автентични детайли, почти толкова интересни, колкото и водещата интрига.
Но извън успеха на писатели като Дейвид Балдачи феноменалната популярност на политическия трилър има много общо и с времето, в което живеем: все по-сложни политически процеси, чисти манипулации, растящо разочарование, недоверие и открит цинизъм сред избирателите. Миналата седмица Асошиейтед прес попита в анкета водещи автори в жанра (включително Дейвид Балдачи) дали Барак Обама няма да е лош фактор за бизнеса с трилъри. Все пак управлението на Джордж У.Буш и Дик Чейни се отличаваше с мания за секретност, тайни затвори и идеологически подплатени решения, а подобна среда е златно време и за идеи, и за продажби. "Това, което е конспирация за един, за друг е прокарване на политика", отговаря с широка усмивка Дейвид Балдачи на лекцията в университета в Южна Каролина. После прави енергичен жест с ръка, сякаш премахващ съмненията за бъдещето си, и казва: "Погледнете дефиницията в американския закон за конспирация: съглашение между повече от двама души да извършат престъпление или", прави пауза бившият адвокат Балдачи, "да постигнат законна цел с незаконни средства". После добавя "Да ви звучи познато?"
Дейвид Балдачи е един от онези автори, чиито книги ще намерите на всяка гара, автогара и летище. До момента са продадени общо над 50 милиона броя в 87 страни. На български са излезли също 12 от 16 му книги като "Абсолютна власт", "Клуб Кемъл", "Лотарията" и др. с повече от добри търговски показатели. Каква е тайната на успеха на тази литература
без претенции за безсмъртие, но с огромна читателска маса
"Писането е трудна професия, ако искаш да си изкарваш хляба с нея", обяснява Дейвид Балдачи и допълва, че от 16-годишен е започнал да пише без успех къси разкази, пиеси, сценарии. Над дебюта си "Абсолютна власт" е работил три години, постоянно сменяйки детайли и сцени, после цели две е търсил издател, продължавайки да издържа семейството си като адвокат във Вашингтон. Затова първият съвет на Балдачи към аудиторията амбицирани бъдещи автори е да се приготвят за много отхвърляния, но и с още толкова страст да продължават да работят.
Другото важно нещо е да знаеш какво иска публиката от трилърите - интрига, за да прескочат скуката от чакането по гари и летища или просто поредния тривиален ден в службата. "Във всяка друга професия колкото по-дълго я упражняваш - толкова по-добър ставаш. Кой от нас иска пилотът на самолета му например да реши днес да експериментира с управлението? Но като автор на трилъри никой няма да те чете, ако не измисляш нови, изненадващи неща", обяснява Балдачи. И естествено малко търговски нюх не е излишен - ако в Италия издателят например иска "американско име" на автора, защото кой ще купи книга на друг италианец за Америка, няма проблем - променяме на Дейвид Б.Форд! Толкова за класическото правило, че отзивите нямат значение, важно е да ти се знае правилно името.
Освен това да си професионален автор на трилъри изисква рутинирана, всекидневна работа и много сериозни проучвания. "Ако не вземеш проучванията сериозно, си загубен", обяснява Балдачи, който вече може да си позволи цял отряд секретарки да вършат черната работа, но въпреки това предпочита да търси сам информацията. Авторът прекарва дни в четене на медицински списания и специализирани издания за оръжия. После всяка идея се сверява с добре поддържания приятелски кръг от съдебни медици, пенсионирани агенти от тайните служби, криминолози. Сега вече като автор на бестселъри е и лесно допускан до тренировки на "Сикрет сървис" и ФБР, заради които книгите на Балдачи са пълни с автентични детайли, почти толкова интересни, колкото и водещата интрига.
Но извън успеха на писатели като Дейвид Балдачи феноменалната популярност на политическия трилър има много общо и с времето, в което живеем: все по-сложни политически процеси, чисти манипулации, растящо разочарование, недоверие и открит цинизъм сред избирателите. Миналата седмица Асошиейтед прес попита в анкета водещи автори в жанра (включително Дейвид Балдачи) дали Барак Обама няма да е лош фактор за бизнеса с трилъри. Все пак управлението на Джордж У.Буш и Дик Чейни се отличаваше с мания за секретност, тайни затвори и идеологически подплатени решения, а подобна среда е златно време и за идеи, и за продажби. "Това, което е конспирация за един, за друг е прокарване на политика", отговаря с широка усмивка Дейвид Балдачи на лекцията в университета в Южна Каролина. После прави енергичен жест с ръка, сякаш премахващ съмненията за бъдещето си, и казва: "Погледнете дефиницията в американския закон за конспирация: съглашение между повече от двама души да извършат престъпление или", прави пауза бившият адвокат Балдачи, "да постигнат законна цел с незаконни средства". После добавя "Да ви звучи познато?"
Източник: dnevnik.bg