Свещеният за мюсюлманите месец Рамазан започва днес и ще продължи до 17 юли, а през това време вярващите се въздържат от вода и храна от ранни зори до залез слънце, предаде кореспондентът на БГНЕС от Кърджали.
Нека свещеният за мюсюлманите месец Рамазан, който започва тази нощ, да носи мир, вяра и съпричастност!, така се обърна посланикът ни в Катар Метин Казак към събратята си през личната си страница във Фейсбук още снощи. Мюсюлманският празничен календар е изграден върху лунния годишен цикъл. Всяка следваща година празниците променят своето настъпване с 11 дни напред, честването им не е фиксирано с точна дата или сезон. Централно място в тази система заемат едномесечният пост и двата байрама – Рамазан и Курбан. Рамазанът е празник на разговяването, който се отбелязва в чест на приключване на постите през деветия месец Рамадан. В арабския свят на празника вярващите се поздравяват с думите "Ейд мубарак!" /Щастлив празник!/, в България с "Байрам мубарек олсун!", което е със същото значение.
Традицията повелява първо децата да поздравяват своите родители и близки с ритуално целуване на ръка и да поискат прошка от тях. Говеенето в Исляма е един вид Богослужение. Постите са едно от 5-те основни задължения на мюсюлманина, който трябва цял месец да внимава да не прави никакви грехове - да не поглежда съзнателно нищо осъдително, да не говори нищо лошо, да не слуша нищо лошо и да не върши нищо грешно, а и в никакъв случай да не прелюбодейства. Празникът продължава 3 дни до късните часове, като всички се веселят, но алкохолът е забранен. Алевитите обаче нямат подобни запрещения, мастиката съпътства всичките им обредни събирания и празници, и те не спазват религиозния пост.
Само че до самия празник има още цял месец, едва на финала на постите се сервират сладки храни – баклави, сладкиши, реванета, пасти. Затова Рамазан байрамът е известен още и като Шекер байрам. В първия ден деца с торбички обикалят по къщите и очакват да получат бонбони, дребни сладки и дребни пари. В смесените региони на България тази традиция е съхранена, въпреки наложените абсолютни забрани до 1989 г. Заради етническия шарения характер на кварталите, християните също се оказват неизменно подготвени и няма дете, отпратено с празни ръце на празника. Постите са и като подготовка за Курбан Байрам, който се определя 70 дни след Рамазан Байрам, а това е празник на жертвоприношението.
В Кърджалийско още преди началото на поста заваляха съобщенията за дарения и организирани благотворителни вечери, известни като ифтар. През целия ден – от изгрева на слънцето до залеза, мюсюлманите не трябва да приемат никаква храна, дори и вода, а чак след това могат да се нахранят, но внимават да не претоварят стомасите си. Това е условието, валидно за целия месец на постите. Бизнесмени и доброволци организират благотворителни вечери – ифтар в Момчилград, и това е за 4-а поредна година в родопското градче. На площада пред читалище "Нов живот" цял месец ще се подреждат дълги маси, храната е безплатна, а идеята на инициаторите е жителите и гостите, независимо от вероизповеданието им, да бъдат сплотени, толерантни във взаимоотношенията помежду си и обединени, не само по време на месец Рамазан, но и през цялата година. Нещо като тийм-билдинг, но в по-сериозен мащаб и с ефективно нахранен таргет. Ифтар- вечерите започват от 18 юни на открито пред читалището и в продължение на 30 дни мюсюлмани и християни делят обща трапеза. Който не вярва – да иде и да види, и да похапне, приканват местните. Организирането на тези вечери за вярващите е от голямо значение, тъй като всички заедно слагат край на постенето за деня. Задължение на по-заможните вярващи през този месец е да раздадат милостиня за бедни и нуждаещи се.
През миналата година благотворителната вечеря по повод Нощта Кадир събра над 1 000 жители и гости на града от всички етноси и вероизповедания. Това за вярващите е най-свещената нощ в исляма, а инициативата тогава бе организирана от бизнесмена Фуат Гювен и Сдружението на момчилградчани в турския град Бурса. Тази година на ифтар преди Нощта Кадир /13 юли/ се очаква на обща софра в центъра на града да седнат над 3 000 души, съобщиха от общинската администрация.
Неочаквано и неизвестено, главният мюфтия на мюсюлманите в България д-р Мустафа Хаджи се оказа гост на традиционния мевлид-курбан за здраве и берекет в ардинското село Еньовче преди три дни. На религиозното събитие в местната джамия присъстваха стотици души от околните села Жълтуша, Бял извор, Падина, Седларци, Стояново, Оградна /Неделино/. В тези райони живеят предимно българо-мохамедани, изповядващи исляма. Духовници, водени от д-р Мустафа Хаджи и зам.-районния мюфтия Ерхан Реджеб, прочетоха айети от Корана. Всички присъстващи бяха нагостени със 7 казана пилаф, сготвени от местните готвачи Шефкед Хасанов и Хасан Имамов. "За мен е чест в навечерието на свещения месец Рамазан да бъда ваш гост. Рамазанът е в традициите на мюсюлманите, Рамазанът е мюсюлманската култура, Рамазанът е мюсюлманският обичай. Освен, че е ибадет /преклонение/, това е идентичността на мюсюлманите", заяви в своето обръщение към вярващите главният мюфтия Мустафа Хаджи. Той подчерта, че ако един човек не говее по време на Рамазана, означава, че не е изпълнил задълженията си към Всевишния. Религиозният ритуал в Еньовче има над 50-годишна история. Започнаха и даренията с хранителни продукти по повод свещения за мюсюлманите месец Рамазан. Братята бизнесмени Хакиф, Аднан и Сали Местан от ардинското село Горно Прахово раздадоха пакети със захар, олио, брашно, ориз, сол, леща, макаронени и млечни продукти. Със сигурност "рогът на изобилието" ще се излее в рамките на рамазанския месец, всяка вечер в двора на централната джамия в Кърджали се очакват подобни благотворителни вечери, финансирани от заможни мюсюлмани. По традиция и Голямата община Бурса организира мащабни хранения по повод празника и обикновено те се провеждат на стадион "Дружба", той обаче е в ремонтна реставрация и не е ясно къде ще бъде благотворителната акция. Именно в Бурса живее огромна компактна маса изселници от Кърджалийския регион, голяма част от които в момента са по родните си места заради необходимостта от подмяна на личните документи. Това и не само празникът е причина областният град да пращи от двойно присъствие на хора по иначе почти пустите улици.